نمایش 25–36 از 46 نتیجهمرتب‌سازی بر اساس جدیدترین

مونارشی یا سلطنت؟ قسمت سوم فلسفه سیاسی

ریشه کلمه مونارشی از کلمه یونانی مونارکیس اومده که خودش ترکیبیه از دو کلمه مونوس و آرکو، مونوس کلمه‌ای مذکره و به معنای به تنهایی یا یک نفره و آرکو هم به معنای حکومت کردنه که در مجموع میشه حکومت یک نفره که این یک نفر مرد بوده. درسته که این کلمه مذکره اما در تاریخ زن‌هایی هم بودن که سلطنت کردن پس سلطنت محدود به مردها نیست. مونارشی یا سلطنت به احتمال زیاد تکامل نقش‌هایی مثل رئیس قبیله یا خان سالار بوده و احتمالا قدمتش به قبل از تاریخ برمی‌گرده یعنی زمانی که هنوز خط اختراع نشده بوده و جالب اینجاست که گویا در هیچ دوره‌ای از تاریخ نبوده که یه جایی با سیستم پادشاهی اداره نشه و هنوزم که هنوزه این سیستم حکومتی البته با اصلاحات و تغییرات زیاد در جهان وجود داره.

نسخه صوتی ده قسمت اول

نگاهی متفاوت به تاریخ ایران &#۸۲۱۱; مصیبت وبا و بلای حکومت

(2)

تا حالا شده از یک واقعه تاریخی که قبلا می‌دونستید یه روایت دیگه بخونید؟ یا بذارین اینجوری بگم تا حالا شده از یک دید دیگه به یک اتفاق تاریخی نگاه کنید؟

نسخه صوتی را اینجا بشنوید

فلسفه سیاسی قسمت دوم: ایسونومی، دموکراسی، استبداد، جباریت

ایسو در زبان یونانی یعنی برابری و ترکیبات ایسو دار هر کدام به یه شکلی از برابری اشاره دارن، ایسونومی رو میشه برابری سیاسی دونست یعنی حاکمان به قید قرعه انتخاب میشن. ایسیگوریا بیشتر از اینکه اجتماعی باشه فردی است یعنی همه افراد با هم برابرند و باید فرصت‌های برابر برای بهبود زندگی خودشون داشته باشن و ایسوکراتیا هم جلوی قدرت گرفتن یک فرد رو میگیره و به جاش روی قدرت عموم تکیه داره. دموکراسی می‌تونسته ایسونومیک باشه یا ایسیگوریا یا ایسوکراتیا.

نسخه صوتی ده قسمت اول

آیشمن در اورشلیم تجسم ابتذال شر

نسخه صوتی را اینجا بشنوید

آیشمن مهره‌ای کلیدی در کشتار سیستماتیک 6 میلیون یهودی اروپایی بود، جنایت اونقدر بزرگ بود که در مخلیه هیچ کس نمی‌گنجید، بحث تلفات سربازها در جبهه‌های جنگ یا کشته شدن غیرنظامیان در بمباران و تبعات جنگ نبود، بحث نابودی یک قومیت به خصوص بود که در کنار و ادامه نابودی معلولان و کولی‌ها توسط نازی‌ها انجام شد. من به عمد از دو گروه دیگه نام بردم چون معمولا تو جریان جنایات نازی‌ها حرفی از این دو گروه زده نمیشه، مخصوصا کولی‌ها که عملا هیچ نام و نشونی هم نداشتن و کشته شدنشون در تاریخ گم شده. این جنایت اونقدر بزرگ بود و اونقدر نادر که به قانون گذاری حول مفهومی جدید در حقوق بین الملل منجر شد یعنی جنایت علیه بشریت. و طبیعی بود که سازمان دهنده اصلی این جنایت یعنی آیشمن رو هیولا تصور کنیم. اما آیا آیشمن واقعا هیولا بود؟

فلسفه سیاسی قسمت اول &#۸۲۱۱; پیدایش فلسفه سیاسی

هرودوت در کتاب تواریخش جلسه‌ای رو شرح میده که در اون هفت نفر از بزرگان پارس که یکی‌شون داریوش بزرگ بود درباره شکل حکومت صحبت می‌کنن. این جلسه بعد از کشتن بردیای دروغین برگزار شده و خیلی‌ها در صحت وجود چنین جلسه‌ای شک دارن، برای ما مهم نیست که این جلسه واقعا در ایران برگزار شده یا نه، اونچیزی که برای مهمه اینه که وقتی هرودوت تاریخش رو می‌نوشته یعنی حدود 425 قبل از میلاد این مسائل درباره نوع حکومت مطرح بودن.

نسخه صوتی ده قسمت اول

معرفی رمان سال‌ها نوشته آنی ارنو (Annie Ernaux)

نسخه صوتی

در درون هر نسل یه سری ارتباطات ویژه هست که فارغ از مشترکات کلی آدم‌ها فقط اون نسل رو به هم پیوند میده و تحت تاثیر می‌گذاره کسایی که همسن هستند و در دوره‌ای خاص دنیا اومدن مثل ما که متولدین دهه شصت هستیم. ما خاطراتی داریم که مختص خود ماست، نسل ما تجربه‌اش کرده و اگه تو جمعی باشیم که یکی از ما هم اونجا باشه می‌تونیم پل بزنیم به گذشته، گذشته‌ای که کلی اشتراکات ما رو بهم پیوند داده.

فلسفه سیاسی چیست؟ و چرا باید فلسفه سیاسی بخونیم؟

فلسفه سیاسی عنوان مجموعه جدیدی است که قصد دارم در اون با تفضیل درباره فلسفه سیاسی و علم سیاست صحبت کنم. سعی‌ام اینه که ماهی یک اپیزود منتشر کنم و بسته به استقبال شما این مدت رو به مرور کاهش بدم. واقعا احساس نیاز کردم به یک همچین مجموعه‌ای اول برای خودم و بعد برای دوستانی که کارهای من رو دنبال می‌کنن، چون دونستن درباره این مسائل باعث میشه فریب خیلی‌ها که سعی دارن رویا بفروشن رو نخوریم. نظر شما چیه؟

نسخه صوتی ده قسمت اول

نقد و بررسی رمان یادداشت‌های زیرزمینی داستایوفسکی- قسمت دوم

«همه ما، کم و بیش از زندگی روگردانده‌ایم و همه‌مان می‌لنگیم، حتی به قدری از زندگی فاصله گرفته‌ایم که وقتی با آن مواجه می‌شویم، یخ می‌زنیم و وقتی به یادمان می‌آورند که زندگی چیست، تاب نمی‌آوریم. به جایی رسیده‌ایم که زندگی زنده واقعی را کار، و چیزی در مایه‌های خدمتی سنگین تلقی می‌کنیم، و با خودمان توافق کرده‌ایم که بر اساس کتاب‌ها زندگی کردن بهتر است. گاهی خودمان هم نمی‌دانیم که چرا دور خود می‌چرخیم و در پی چه هستیم و چه می‌خواهیم؟ اگر خواسته و بهترین آرزومان هم برآورده شود، حتی می‌توانم بگویم حالمان به جای بهتر شدن، بدتر می‌شود.»

زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد- آلبر کامو و تمنای معنا

زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد کتابی است دربارۀ کامو، اما زندگینامه به معنای معمول آن نیست، نویسنده سعی کرده در این کتاب، تفکرات و اندیشه‌های کامو را بر بستر زندگی و تجربیات کامو فهم کند فلذا مباحثی را طرح می‌کند که از بسیاری جهات جدیدند.

این کتاب رو می‌تونید با ترجمه خودم (محمدرضا عشوری)، از سایت نشر ققنوس و کتابفروش‌ها تهیه کنید. ممنون که تو این سال‌ها کنارم بودین و انگیزه‌ای شدین برای این کار.

لینک خرید اینترنتی کتاب:

 زندگی ای که ارزش زیستن دارد از سایت نشر ققنوس

نسخه صوتی

معرفی کتاب افسوس نمی‌خوریم، تجربه واقعی گریختگان از کره شمالی

چرا انقدر تفاوت هست بین کره شمالی و جنوبی؟ چی شد که کره شمالی که تا اواسط دهۀ 70 از لحاظ رفاه و رونق اقتصادی و دانش فنی خیلی جلوتر از کره جنوبی بود، امروز در همه چیز ار رقیبش عقب افتاده و حتی برق نداره که شبهاش رو روشن نگه داره؟ من در این ویدیو نشون دادم که چسبیدن به مدل توسعه‌ای خودکفایی و توسعه ارتش شده کره شمالی و برعکس رفتن به سراغ بازارهای جهانی و اقتصاد بازار آزاد و تقویت آنچه که در آن برتری نسبی داریم شد کره شمالی که در کنار این اقتصاد ارتش پنجم دنیا را هم دارد. چیزی که ملکم خان یک و نیم قرن پیش هم دیده بود و در کتاب‌هاش به اون اشاره کرده بود.

نقد و بررسی رمان یادداشت‌های زیرزمینی داستایوفسکی- قسمت اول

صحبت از رمان رو می‌شه از عنوانش شروع کرد، چرا یادداشت‌های زیرزمینی؟ شاید بشه زیرزمین رو به مثابه جنبش‌های انقلابی و زیرزمینی قرن نوزدهم دونست، اما راوی این یادداشت‌ها با معیارهای قرن نوزدهمی به هیچ عنوان انقلابی محسوب نمی‌شه، گرچه ممکنه با معیارهای امروزی ما انقلابی به نظر برسه. جنبش‌های انقلابی قرن نوزدهم همگی خردگرا بودند ولی مرد زیرزمینی به جنگ خردگرایی می‌ره.

معرفی کتاب‌هایی که سال ۱۴۰۲ خوندم و دوستشون داشتم.

در این ویدیو به معرفی دوازده کتاابی پرداختم که سال 1402 خوندم و دوستشون داشتم. 

نسخه صوتی را اینجا بشنوید