ما چرا عاشق داستانیم؟ داستان چه ارتباطی با زندگی واقعی دارد؟
نسخه صوتی را اینجا بشنوید:
تا حالا براتون سوال شده که داستانهای حمله بیگانگان به زمین که عموما هم حمله به آمریکاست از کجا اومده؟ چی باعث شده که این داستانها تعریف بشن و خواهان داشته باشن؟
یا چه چیزی باعث شد که سوپر هیروها یا ابرقهرمانهایی مثل آیرون من یا بیوه سیاه خلق بشن؟
یا چرا باید داستانهای اسطورهای خلق جهان ساخته بشن و البته باقی بمونن؟
یا این سوال اساسی، اصلا چرا باید داستان گفت و چرا ما انقدر عاشق داستانیم؟
توضیح و اصلاح: من به اشتباه مارکز رو مارکس تلفظ کردم، اینم بذارید پای ناخودآگاه من از بس که در فلسفه سیاسی غرق شدم. ویرایشش هم سخت بود، پس لطفا با همین اشتباه از من بپذیرید.
جبارها چه کسانی هستند و جباریت چیست؟ قسمت هشتم فلسفه سیاسی
آیا باید همیشه بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد؟ آیا برای فرار از آشوب و بینظمی باید آزادی را قربانی امنیت کرد؟ راه سومی وجود ندارد؟ یونانیهای باستان این راه سوم را پیدا کردند و بزرگترین هدیهای که میتوانستند به نسلهای بعد بدهند همین بود. مبارزهای بی امان با جباریت که تولد دموکراسی را رقم زد.
نسخه صوتی ده قسمت اول
مرتد یا روح سرگردان داستانی از آلبر کامو از مجموعه داستان تبعید و سلطنت
داستان مرتد دومین داستان از مجموعه داستان تبعید و سلطنت نوشته آلبر کاموست، داستانی که به زعم خیلی از منتقدان یکی از پیچیدهترین داستانهای این مجموعه هم هست. داستان با پریشانگوییهایی راوی شروع میشه، از خلال جملات ابتدایی داستان دستگیرمون میشه که زبان راوی بریده شده و اون با دزدیدن تفنگی قدیمی در کوههای مشرف به شهری به اسم شهر نمک منتظره تا کشیش جدید برای تبلیغ کاتولیک برسه تا بکشدش.
نسخه صوتی را اینجا بشنوید
دیکتاتور خوب؟ قسمت هفتم فلسفه سیاسی
اولین سوالی که باید از طرفداران دیکتاتور خوب پرسید اینه که از کجا میشه مطمئن بود که این فردی که داریم همه چیزمون رو میسپاریم بهش و تمامی اختیاراتمون رو به اون واگذار میکنیم واقعا خوبه و قراره جامعه رو پیشرفت بده؟ اگه همه چیز رو ازمون گرفت و هیچی بهمون نداد چی؟ چیکار میتونیم بکنیم؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
پاسخ به پرسشهای شما
در این ویدیو به پرسشهایی که از من درباره خودم، پادکست و یوتیوب پرسیدید جواب دادم، اگر پرسش دیگهای دارید که در پرسشها نبود لطفا پایین همین ویدیو از من بپرسید.
انسان حیوانی است سیاسی، قسمت ششم فلسفه سیاسی
آیا سیاست تنها به سیاسیون یا شکل حکومتها مربوط است یا نه در زندگی روزمره ما و هر آنچه در حیطۀ عمومی انجام میدهیم هم نقش بازی میکند؟
آیا به تنهایی میتوانیم از عهده خودمان بربیاییم و زندگی انسانی داشته باشیم؟
آیا ارسطو درست میگفت موجودی که بنا به طبیعتش نتونه در جمع زندگی کنه یا حیوانه یا خدا؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
تاریخ بیخردی یا چرا حاکمان منافع خود و ملت خود را پایمال میکنند؟
نسخه صوتی را اینجا بشنوید
چرا هیتلر از تجربه ناپلئون درس نگرفت و به روسیه حمله کرد؟
یا چرا مردم تروا اون اسب چوبی مشکوک رو به شهرشون راه دادن
یا چرا علی رغم هشدارهای متعددی که تیم های تخصصی ارزیابی به آمریکایی دادن تا وارد جنگ ویتنام نشه بازم وارد جنگ شد؟
یعنی چرا میدونن اینکار به ضررشونه اما انجامش میدن؟ این حماقت از کجا میاد؟ از بی اطلاعی؟ از ناآگاهی؟ یا از کلهشقی و غرور؟
چرا علم حکومتداری به نظر هیچ تغییری نکرده و مسائلی که امروز در امر حکومتداری مطرحند همون مسائلی هستند که زمان ارسطو و افلاطون مطرح بودن؟
چرا یونانیان باستان به سمت دموکراسی حرکت کردند؟ فلسفه سیاسی قسمت پنجم
🔹چرا فلسفه سیاسی باید در یونان باستان متولد میشد؟
🔹در این تکه از جغرافیایی زمین چه خبر بود که تاثیراتش تا به امروز باقی است
🔹و هنوز که هنوز است ما حول همان مفاهیم و مسائل بحث میکنیم که برای یونانیان 2500 سال پیش مطرح بودهاند؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
درک یک پایان رمانی متفاوت و جذاب از جولیان بارنز
نسخه صوتی را اینجا بشنوید:
🔹آنچه که ما از خود به یاد میآوریم تا چه اندازه با واقعیت همخوانی دارد؟ آیا ما آن چیزی هستیم که به یاد میآوریم یا در نگاه دیگران نسخه متفاوتی از ما وجود دارد؟
🔹چقدر امکان دارد که ما نسخه بهتری از خودمان در ذهن داشته باشیم؟ به قول بارنز «عمر هر چه بیشتر طول بکشد، از تعداد نزدیکانی که میتوانند روایت ما را زیر سوال ببرند کم میشود، از تعداد کسانی که میتوانند تذکر بدهند که این زندگی، زندگی ما نیست و فقط و فقط قصه ای است که ما دربارۀ زندگی خود سر هم کرده ایم و به دیگران و بیش از همه به خود گفته ایم.»
🔹وقتی این روند تا به انتها ادامه پیدا کند و کسی نباشد که به ما حقههای حافظهامان را گوشزد کند آیا در پایان خود را معصوم و دیگران را گناهکار نمیبینیم؟
🔹درک یک پایان رمانی است درباره این چیزها، درباره اینکه چطور خود را فریب میدهیم و چطور گذشته را جوری به خاطر میآوریم که در آن کمترین اشتباه را مرتکب شدیم.
سلطنت آری یا نه؟ قسمت چهارم فلسفه سیاسی
در قسمت چهارم از سری ویدیوهای فلسفه سیاسی بحثم رو درباره مونارشی یا پادشاهی ادامه دادم، چون میخوایم یواش یواش وارد فلسفه افلاطون بشیم و افلاطون یکی از مهمترین فیلسوفایی است که مدافع سلطنت یا سیستم حکومتی فیلسوف شاه بوده باید اول از همه به سلطنت یا مونارشی میپرداختیم و بعد سراغ سایر شکلهای حکومتی بریم.
نسخه صوتی ده قسمت اول
معرفی برترین رمانهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب کاربران گودریدز
این اولین ویدیو از سری ویدیوهاییه که قراره در اونها کتابهایی رو معرفی کنم که جایزه بردن، اول رفتم سراغ گودریدز چون خیلی وقته ازش استفاده می کنم و بهش علاقه دارم. یواش یواش به جوایز دیگه تو ژانرهای دیگه هم می رم تا مجموعه کاملی از کتاب ها رو داشته باشیم. شما هم می تونید با معرفی کتاب زیر همین پست به این امر کمک کنید. بعد میشه رفت سراغ کتابا و درباره اشون حرف زد، که البته فعلا تو برنامه نزدیکم نیست.
نسخه صوتی
هرزه زن یا زن زناکار داستانی از آلبر کامو از مجموعه داستان تبعید و سلطنت
هرزه زن داستان زنی ورزشکار و احتمالا خوش هیکل است که هنوز به قول خودش برای مردها جذابیت دارد اما با مردی ازدواج کرده که نیازهای اصلیش رو برآورده نمیکرد و همه فکر و ذکر شوهر شده بود کار و پول. زن چیزی برای به دست آوردن در این زندگی نداشت در واقع هر روز که میگذشت چیزی رو از دست میداد، سلامتیش، جوانیش و حتی رفاهی که شوهرش قول داده بود.