از کدام قانون اطاعت کنیم؟ قسمت یازدهم فلسفه سیاسی
بحث درباره قانون و مشروعیت آن، ۲۵۰۰ سال پیش از زبان سوفسطاییها آغاز شد و هنوز هم دغدغهای بزرگ است. چرا باید به قوانینی که نقشی در نوشتنشان نداشتیم پایبند باشیم؟ آیا قانون از طبیعت و خدا سرچشمه میگیرد یا ساخته دست انسان است؟ در این ویدیو، به تفکرات پروتاگوراس، سقراط، و دیگر اندیشمندان یونان باستان میپردازیم و نشان میدهیم چگونه این سوالات هنوز هم در زندگی ما مطرحاند.
نسخه صوتی را اینجا بشنوید:
سوفسطاییها: حکمتپیشههایی بدنام یا معماران علوم انسانی؟ قسمت نهم فلسفه سیاسی
سوفسطاییها بدنامترین چهرههای تاریخ فلسفهاند، اما آیا واقعاً سزاوار این بدنامی هستند؟ در این ویدیو با چهره واقعی سوفسطاییها آشنا میشویم، اینکه چگونه فلسفه را متحول کردند و چرا افلاطون و دیگران آنها را محکوم کردند. اگر به تاریخ فلسفه، دموکراسی آتن، یا مناظرات عمیق فلسفی علاقه دارید، این ویدیو را از دست ندهید!
نسخه صوتی ده قسمت اول
مقاومت، عصیان و مرگ
از اینجا بشنوید:
حالا باید چیکار کرد؟ کاری برای انجام دادن نیست، نه سر کاری هست، نه حقوق سرماهی، نه ترفیعی نه تنبیهی، نه آرمانی، نه علمی، حتی اخلاق هم بی معناست، همه چیز بی معناست، وقتی آخرین فرد روی زمین باشی دیگه چه اهمیتی داره که زمین دور خورشید بچرخه یا خورشید دور زمین؟ چه اهمیتی داره که درمانی برای سرطان پیدا بشه یا نه؟ چه اهمیتی داره که پول داشته باشی یا نه؟ چه اهمیتی داره که آدم خوبی باشی یا نه؟ تنها چیزی که اهمیت داره اینه که آیا باید زنده موند یا خود را کشت؟ یا همون جمله معروف آلبر کامو که گفته بود: تنها یک پرسشِ فلسفی بهراستی جدی وجود دارد و آن خودکشی است. تصمیم در اینباره که زندگی ارزش زیستن دارد یا نه بسته به پاسخی است که به این پرسش بنیادین فلسفی داده میشود. مابقی مسائل … در درجۀ دوم اهمیت قرار دارند؛ ابتدا باید به این پرسش پاسخ گفت.
جبارها چه کسانی هستند و جباریت چیست؟ قسمت هشتم فلسفه سیاسی
آیا باید همیشه بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد؟ آیا برای فرار از آشوب و بینظمی باید آزادی را قربانی امنیت کرد؟ راه سومی وجود ندارد؟ یونانیهای باستان این راه سوم را پیدا کردند و بزرگترین هدیهای که میتوانستند به نسلهای بعد بدهند همین بود. مبارزهای بی امان با جباریت که تولد دموکراسی را رقم زد.
نسخه صوتی ده قسمت اول
دیکتاتور خوب؟ قسمت هفتم فلسفه سیاسی
اولین سوالی که باید از طرفداران دیکتاتور خوب پرسید اینه که از کجا میشه مطمئن بود که این فردی که داریم همه چیزمون رو میسپاریم بهش و تمامی اختیاراتمون رو به اون واگذار میکنیم واقعا خوبه و قراره جامعه رو پیشرفت بده؟ اگه همه چیز رو ازمون گرفت و هیچی بهمون نداد چی؟ چیکار میتونیم بکنیم؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
انسان حیوانی است سیاسی، قسمت ششم فلسفه سیاسی
آیا سیاست تنها به سیاسیون یا شکل حکومتها مربوط است یا نه در زندگی روزمره ما و هر آنچه در حیطۀ عمومی انجام میدهیم هم نقش بازی میکند؟
آیا به تنهایی میتوانیم از عهده خودمان بربیاییم و زندگی انسانی داشته باشیم؟
آیا ارسطو درست میگفت موجودی که بنا به طبیعتش نتونه در جمع زندگی کنه یا حیوانه یا خدا؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
چرا یونانیان باستان به سمت دموکراسی حرکت کردند؟ فلسفه سیاسی قسمت پنجم
🔹چرا فلسفه سیاسی باید در یونان باستان متولد میشد؟
🔹در این تکه از جغرافیایی زمین چه خبر بود که تاثیراتش تا به امروز باقی است
🔹و هنوز که هنوز است ما حول همان مفاهیم و مسائل بحث میکنیم که برای یونانیان 2500 سال پیش مطرح بودهاند؟
نسخه صوتی ده قسمت اول
سلطنت آری یا نه؟ قسمت چهارم فلسفه سیاسی
در قسمت چهارم از سری ویدیوهای فلسفه سیاسی بحثم رو درباره مونارشی یا پادشاهی ادامه دادم، چون میخوایم یواش یواش وارد فلسفه افلاطون بشیم و افلاطون یکی از مهمترین فیلسوفایی است که مدافع سلطنت یا سیستم حکومتی فیلسوف شاه بوده باید اول از همه به سلطنت یا مونارشی میپرداختیم و بعد سراغ سایر شکلهای حکومتی بریم.
نسخه صوتی ده قسمت اول
مونارشی یا سلطنت؟ قسمت سوم فلسفه سیاسی
ریشه کلمه مونارشی از کلمه یونانی مونارکیس اومده که خودش ترکیبیه از دو کلمه مونوس و آرکو، مونوس کلمهای مذکره و به معنای به تنهایی یا یک نفره و آرکو هم به معنای حکومت کردنه که در مجموع میشه حکومت یک نفره که این یک نفر مرد بوده. درسته که این کلمه مذکره اما در تاریخ زنهایی هم بودن که سلطنت کردن پس سلطنت محدود به مردها نیست. مونارشی یا سلطنت به احتمال زیاد تکامل نقشهایی مثل رئیس قبیله یا خان سالار بوده و احتمالا قدمتش به قبل از تاریخ برمیگرده یعنی زمانی که هنوز خط اختراع نشده بوده و جالب اینجاست که گویا در هیچ دورهای از تاریخ نبوده که یه جایی با سیستم پادشاهی اداره نشه و هنوزم که هنوزه این سیستم حکومتی البته با اصلاحات و تغییرات زیاد در جهان وجود داره.
نسخه صوتی ده قسمت اول
فلسفه سیاسی قسمت دوم: ایسونومی، دموکراسی، استبداد، جباریت
ایسو در زبان یونانی یعنی برابری و ترکیبات ایسو دار هر کدام به یه شکلی از برابری اشاره دارن، ایسونومی رو میشه برابری سیاسی دونست یعنی حاکمان به قید قرعه انتخاب میشن. ایسیگوریا بیشتر از اینکه اجتماعی باشه فردی است یعنی همه افراد با هم برابرند و باید فرصتهای برابر برای بهبود زندگی خودشون داشته باشن و ایسوکراتیا هم جلوی قدرت گرفتن یک فرد رو میگیره و به جاش روی قدرت عموم تکیه داره. دموکراسی میتونسته ایسونومیک باشه یا ایسیگوریا یا ایسوکراتیا.
نسخه صوتی ده قسمت اول
آیشمن در اورشلیم تجسم ابتذال شر
نسخه صوتی را اینجا بشنوید
آیشمن مهرهای کلیدی در کشتار سیستماتیک 6 میلیون یهودی اروپایی بود، جنایت اونقدر بزرگ بود که در مخلیه هیچ کس نمیگنجید، بحث تلفات سربازها در جبهههای جنگ یا کشته شدن غیرنظامیان در بمباران و تبعات جنگ نبود، بحث نابودی یک قومیت به خصوص بود که در کنار و ادامه نابودی معلولان و کولیها توسط نازیها انجام شد. من به عمد از دو گروه دیگه نام بردم چون معمولا تو جریان جنایات نازیها حرفی از این دو گروه زده نمیشه، مخصوصا کولیها که عملا هیچ نام و نشونی هم نداشتن و کشته شدنشون در تاریخ گم شده. این جنایت اونقدر بزرگ بود و اونقدر نادر که به قانون گذاری حول مفهومی جدید در حقوق بین الملل منجر شد یعنی جنایت علیه بشریت. و طبیعی بود که سازمان دهنده اصلی این جنایت یعنی آیشمن رو هیولا تصور کنیم. اما آیا آیشمن واقعا هیولا بود؟
فلسفه سیاسی قسمت اول ۸۲۱۱; پیدایش فلسفه سیاسی
هرودوت در کتاب تواریخش جلسهای رو شرح میده که در اون هفت نفر از بزرگان پارس که یکیشون داریوش بزرگ بود درباره شکل حکومت صحبت میکنن. این جلسه بعد از کشتن بردیای دروغین برگزار شده و خیلیها در صحت وجود چنین جلسهای شک دارن، برای ما مهم نیست که این جلسه واقعا در ایران برگزار شده یا نه، اونچیزی که برای مهمه اینه که وقتی هرودوت تاریخش رو مینوشته یعنی حدود 425 قبل از میلاد این مسائل درباره نوع حکومت مطرح بودن.